Att din hemsida inte syns i Google-sökresultaten kan bero på många faktorer, här är några möjliga alternativ:
- Noindex. En noindex meta-tagg innebär att du har berättat för Google att inte indexera din hemsida. Då kommer den inte att dyka upp i sökresultaten. Du kan kontrollera detta genom att titta på källkoden för din hemsida och söka efter "noindex".
- Robots.txt-fil. En robots.txt-fil är en fil som säger till sökmotorer vad de får och inte får besöka din hemsida. Om du har blockerat Google från att besöka din hemsida i robots.txt-filen, kan det innebära att du inte får din hemsida indexerad.
- Du har inte jobbat med SEO. Har du inte jobbat med din SEO kan du inte förvänta dig att ranka på de sökord som dina kunder söker efter. Detta då dina konkurrenter antagligen jobbat med sin SEO för att synas på dessa sökningar.
Tips om du vill se om din hemsida är indexerad
Om du vill se ifall din hemsida är indexerad kan du göra en så kallad "site"-sökning. Detta gör du genom att googla på: site:dindomän.se. Om din hemsida och dina undersidor dyker upp är de indexerade.
Du kan även koppla på Google Search Console, där du kan se antalet indexerade sidor du har på Google. I Google Search Console kan du även begära indexering av Google. Om din sida inte är indexeringsbar får du information om detta när du begär indexering.
Vanliga frågor och svar
Hur gör jag min hemsida sökbar?
För att göra din hemsida sökbar bör du:
- Gör en sökordsanalys. Detta är grunden du behöver innan du jobbar med SEO, för att veta vilka sökord som dina kunder använder för att hitta dina produkter eller tjänster.
- Skapa upp sidor för de sökord dina kunder söker efter. Varje sida ska optimera för ett primärt sökord. Skapa innehåll som förtjänar att ranka. Sätt dig i besökarens skor och skapa innehåll som de förväntar sig se på din sida.
- Optimera titeln, huvudrubriken och dina underrubriker efter sökorden du optimerar sidan för.
- Se till att länka till sidorna du vill ska ranka på ett naturligt sätt på er sajt.