Varje dag görs det 55 miljoner sökningar på Google i Sverige. Detta betyder att varje person söker på Google ungefär 5-6 gånger per dag. Genom SEO kan du säkerställa att du syns när någon söker på ett ord som är relevant för din verksamhet, och få in nya kunder till ditt företag.
I denna artikel kommer vi gå igenom allt du behöver veta för att komma igång med SEO. Här vi täcker in allt man behöver veta - och lite till!
Vad är SEO? Vad betyder SEO?
SEO är en förkortning för engelskans Search Engine Optimisation. På svenska kallas SEO för sökmotoroptimering. SEO innefattar de tekniker man utför på en webbsida för att öka dess placeringar i Googles index (även kallat sökresultat).
Tips på hur du lyckas med sökmotoroptimering
Att lyckas med SEO handlar i grund och botten om att säkerställa att du förstår dina kunders sökbeteende, har satt grunderna (mer om detta nedan), har en löpande länkstrategi och anpassar dig efter det ständigt förändrade sökbeteendet.
Visste du att… var sjätte sökning har aldrig googlats tidigare. Det betyder att sökbeteendet hos dina kunder är i ständig förändring, och du måste löpande jobba med att optimera för de nya sökorden som dyker upp.
Svårare än så behöver inte sökmotoroptimering vara!
Börja ditt SEO-arbete med en sökordsanalys
Har du inte jobbat med SEO tidigare är det första du behöver göra en sökordsanalys. Syftet med en sökordsanalys är att mappa upp vad dina potentiella kunder söker efter, och hur du kan hjälpa dessa människor inför deras köp.
Vad gör jag om det inte finns några sökningar?
Det mesta har sökningar, då alla söker. Men om du mot förmodan inte hittar något sökbeteende är det inte läge att börja jobba med SEO. Jobba istället med att skapa medvetenhet om era produkter eller tjänster genom marknadsföring på Facebook, Instagram eller influencer marketing.
Om du utvecklat en ny produkt som inte funnits på marknaden tidigare, så kan du antingen försöka synas på "negativa sökord". Har du kommit på ett sätt att skapa en ny form av påse gjord i honung som kan ersätta platspåsen? Försök isåfall att ranka på "plastpåse", "köpa plastpåse" och så vidare för att sno marknadsandelar mot dina indirekta konkurrenter.
Detta kan vara ett bra sätt att skapa kännedom för din produkt (även fast vi främst rekommenderar dig att jobba med någon annan form av marknadsföring i detta stadie).
Grunderna inom SEO
On-page SEO
On-page SEO handlar om innehållet på er sajt, hur väl denna är optimerad mot potentiella sökord och att hjälpa Google förstå er relevans mot de sökord ni vill synas på.
On-page faktorer som är viktigast:
- Se till att besökaren hittar den information som den söker efter på er sajt
- Titeln och huvudrubriken ska innehålla sökordet ni vill synas på
- Allt innehåll ska vara unikt och relevant för respektive sida på er sajt
Teknisk SEO
Inom teknik SEO handlar det om att göra det enkelt för era användare och Google att använda er sajt. För användare handlar det främst att er sajt ska vara snabb och användarvänlig, medan för Google så är det viktigt att säkerställa att Google kan nå, förstå och se alla era sidor på sajten.
Tekniska faktorer som är viktigast:
- Blocka inte Google - Säkerställ att du inte blockar Google från din sajt (med robots.txt eller X-Robots-Tag)
- Låt Google indexera era sidor - Säkerställ att sidorna du vill ranka på Google kan indexeras (säkerställ att ni inte använder meta-taggen noindex på sidan)
- Navigation - Säkerställ att sajten har en tydlig sajtstruktur som är enkel för Google och besökare att förstå
- Interna länkar - Se till att och att ni länkar mellan relevanta sidor på er sajt (interna länkar)
- Paginering - Ifall du har en eller flera sidföljder på din hemsida (vanligt att dela upp kategorisidor i flera sidor), säkerställ att du låter Google indexera alla sidorna i sidföljden - och undvik duplicerat innehåll mellan dessa sidor)
Sedan finns det aspekter som kan smycka ut sökresultatet eller ge något bättre effekt/fler klick när du väl rankar:
- Core Web Vitals -
- Laddningstid -
- Strukturerad data -
-
Listan kan göras lång och det finns i vissa fall en del komplexitet inom teknisk SEO. Har du kört fast med tekniken på din sajt rekommenderar vi att du kontaktar oss så får en av våra specialister hjälpa dig felsöka tekniken - så att du så snabbt som möjligt kan börja fokusera på det som verkligen spelar roll: innehåll och länkar.
Här bör man alltså inte grotta allt för mycket till en början. Uppsidan med att göra små tekniska förbättringar är begränsad medan de andra aspekterna är viktigare i början av ens SEO-arbete.
Länkar (off-page)
För att synas hos Google behöver du andra som intygar att det du skriver på din sajt är bra och relevant. Du behöver ett förtroende hos Google. Detta avgör Google (till viss del) genom länkar från andra sajter (off-page).
Länkar från andra sajter ger er sajt trovärdighet, speciellt om sajten som länkar till er är relevant mot din verksamhet och att sajten som länkar till er har en stark trovärdighet hos Google (länkar).
Därför är det viktigt att löpande jobba med länkar för att få in mer trovärdighet.
Såhär kan du skaffa länkar till din sajt:
- Kontakter - Kontakta leverantörer och kunder, och se ifall de kan tänka sig länka till er från deras sajt
- Köpa länkar - Köp länkar från en SEO-byrå (låt en SEO-byrå (som oss!) hjälpa er skaffa fler länkar kontinuerligt)
- PR - Jobbar ni redan med PR så är detta ett guldläge för att få in fler länkar till er sajt. Publicera pressutskick på er PR-plattform OCH er egna hemsida. Inkludera mer information om er nyhet på hemsidan så att journalisten använder er hemsida som källa istället för PR-plattformen.
- Affiliatemarknadsföring - Genom att jobba med affiliatemarknadsföring kan ni få starka länkar från sajter som marknadsför era produkter eller tjänster. Deras incitament att skriva om er ökar då de får provision på de sälj som bidrar med.
Det finns inget sätt som är enskilt bäst att jobba med utan vi rekommenderar en bred mix av olika länktyper för att skapa en så naturlig länkprofil som möjligt.
Fördelar med SEO
- Lönsamt - SEO är ofta en av de absolut mest lönsamma kanalerna. Kostnaden är relativt sett låg.
- Långsiktigt - När du jobbar med betald annonsering så måste du fortsätta köpa trafik för att inte tappa intäkt. Med SEO kan du fortsätta få in trafik till din sajt även fast du inte jobbar med SEO varje dag (det är dock rekommenderat att kontinuerligt hålla koll och optimera för att inte förlora mark mot konkurrenter).
- Bla bla bla
- Bla bla bla
Nackdelar med sökmotoroptimering
- Svårare att mäta effekt - Att mäta exakt effekt av sin SEO-satsning är svårare. Detta beror på att Google gjort det svårare och svårare att kunna se vilka sökord som presterar bäst.
- Kräver mer investering i arbetstid - Med SEM (Google Ads) kan ni ta in en specialist som övervakar ert konto och löpande optimerar mot era KPI:er. Med SEO krävs det en investering i utveckling, innehåll och länkbygge.
- Längre startsträcka - Bättre SEO är inte så enkelt som att klicka på en knapp och se sin trafik att öka. SEO kan ta lång tid att se effekt på. Därför måste man ha is i magen och lita på processen i början.
Med det sagt så kan SEO vara en väldigt lönsam och rolig process som snart blir en naturlig del av tankesättet hos er i marknadsteamet.
Vanliga frågor och svar
Kan man utbilda sig inom SEO?
Man kan lära sig grunderna inom SEO genom att gå en SEO-kurs, däremot är den bästa utbildningen att bara sätta igång och testa. Våra SEO-specialister har gedigen erfarenhet inom många olika branscher, driver egna sajter och lärt sig genom att göra.
Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?
SEO handlar om att synas högt på relevanta sökord. Genom SEM (Google Ads) så betalar man för klicken genom en bud-algoritm.
SEO och Google Ads (SEM) bör jobba nära varandra då man syns i samma sökresultat - och kan ta lärdom från varandra. Genom att testa sökord på Google Ads så kan man köpa sig dyrbar tid och optimera för rätt sökord inom SEO snabbare.
Var köper man SEO?
SEO är inget man köper en gång och sedan är man klar med det. SEO är en iterativ process där man ständigt måste upprätthålla och anpassa sig efter konkurrensen. SEO kan köpas av SEO-byråer, SEO-konsulter eller webbyråer.
Det är viktigt att personen du anlitar har koll på SEO. Det är många som säger att de kan SEO men egentligen inte har speciellt bra koll.
Läs vår guide om hur du köper in SEO här: X
Varför är SEO viktigt?
SEO är viktigt då era konkurrenter i de allra flesta fall investerar i SEO och bygger på trovärdigheten till deras sajt kontinuerligt. För varje dag de investerar i SEO så ökar de barriärerna för att andra (så som du) ska kunna komma och konkurrera.
Därför är det smart att börja tänka SEO redan från start, även fast man inte kan allokera speciellt mycket tid och resurser på det till en början så skapar man bättre förutsättningar för långsiktig synlighet.
Vill ni växa eller öka er lönsamhet så
Är SEO gratis?
Trafiken du får när du rankar på sökord betalar du inte för, en direkt motsats hur Google Ads fungerar. Däremot så krävs det en långsiktig investering för att synas på dina viktigaste sökord. Priset på SEO varierar beroende på faktorer såsom konkurrens, komplexitet och hur stort ert produktutbud är.
Fungerar SEO olika baserat på vad man befinner sig?
SEO fungerar likadant på de flesta ställen i världen, iallafall där Google är den sökmotor som dominerar. Det spelar alltså ingen roll om din verksamhet är i Malmö, Stockholm eller Örebro - eller om ni vill synas i grannländerna eller i Japan. Det fungerar exakt likadant, och du kan applicera tankesätt oavsett marknad.
I vissa länder, som Kina eller Ryssland, är inte Google den största sökmotorn - därför kommer SEO-optimeringen fungera annorlunda.
Fungerar SEO för alla verksamheter?
SEO fungerar bra för alla verksamheter, oavsett om du säljer tjänster globalt eller nischade produkter i din hemstad. Så länge det är någon som söker efter relevanta sökord på Google så är SEO något för er.
SEO kan vara en bra kanal oavsett om man är ett stort eller litet företag. Genom att jobba med SEO kan ni få insikt i era kunders beteende och eventuella frågor, och fånga upp dessa för att skapa trovärdighet för er verksamhet och få in fler nöjda kunder.